Onkologie 2016: 10(1): 38-40

Brachyterapie inoperabilního karcinomu jícnu

David Buka1, Josef Dvořák2, Jiří Petera1, Linda Kašaová1, Jana Bedrošová1, Milan Zouhar1, Petr Paluska1, Igor Sirák1, Igor Richter3, Milan Vošmik1, Zdeněk Zoul1
1 Klinika onkologie a radioterapie LF UK a FN Hradec Králové
2 Onkologická klinika 1. LF UK a Thomayerovy nemocnice, Praha
3 Oddělení klinické onkologie, Krajská nemocnice Liberec, a.s.

Východisko a cíl: Prognóza inoperabilního karcinomu jícnu je velmi závažná, léčba těchto pacientů je paliativní. Cílem sdělení je retrospektivní hodnocení intraluminální brachyterapie vysokým dávkovým příkonem nádorové stenózy inoperabilního karcinomu jícnu.

Pacienti a metody: Od února 1996 do června 2011 bylo intraluminální brachyterapií léčeno 41 pacientů s karcinomem jícnu, z toho v 19 případech se jednalo o dlaždicobuněčný karcinom a ve 22 případech o adenokarcinom. U všech pacientů byla před zahájením brachyterapie přítomna dysfagie.

Výsledky: U většiny pacientů došlo po brachyterapii k úlevě polykacích obtíží. Medián doby přežití činil 396 dní (95 % CI: 270–492 dní). Nebyla pozorována mechanická komplikace zavedení brachyterapeutického aplikátoru.

Závěr: Intraluminální brachyterapie je účinná a bezpečná paliativní metoda léčby dysfagie způsobené nádorovou stenózou jícnu.

Keywords: karcinom jícnu, intraluminální brachyterapie, vysoký dávkový příkon, nádorová stenóza jícnu, dysfagie

Brachytherapy of inoperable esophageal carcinoma

Background and purpose: The prognosis of inoperable carcinomas of esophagus is poor, and therapeutic efforts are generally limited to palliation. The aim of this study is to retrospectively evaluate the effectiveness of intraluminal high dose rate brachytherapy in the palliative treatment of tumorous esophageal stenoses.

Patients and methods: Between February 1996 and June 2011 intraluminal brachytherapy was performed in 41 patients with esophageal carcinoma (squamous cell carcinoma in 19 cases and adenocarcinoma in 22 cases). All patients had dysphagia at presentation. Brachytherapy was performed using high dose rate afterloading system.

Results: Dysphagia was improved in majority of patients. The median survival was 396 days (95 % CI: 270–492 days). No mechanical complication was observed during introduction of the applicator.

Conclusion: Our experience indicates that intraluminal brachytherapy is an effective and safe method of palliation of dysphagia caused by malignant esophageal stenosis.

Keywords: esophageal carcinoma, intraluminal brachytherapy, high dose rate, tumour esophageal stenosis, dysphagia

Published: 1. březen 2016